piątek, 16 grudnia 2016

Blogmas 2016 #dzień 16 Św. Mikołaj czy Gwiazdor?


Witajcie
Dziś post o tym kto przynosi prezenty moim dzieciom pod choinkę. Do napisania tego wpisu skłoniło mnie pytanie jakie zadał mi ostatnio mój starszy syn. "Mamo, dlaczego do przedszkola prezenty przynosi Gwiazdor a do Nas do domu Św. Mikołaj??"  Hmmm no właśnie, dlaczego? Nasza rodzina pochodzi z Mazur i tam odkąd pamiętam na 6 i 24 grudnia prezenty przynosił zawsze Św. Mikołaj, ale teraz mieszkamy w Poznaniu i tu prezenty pod choinkę przynosi Gwiazdor. Jaka jest różnica między jednym a drugim panem?

Historia Św. Mikołaja


Św. Mikołaj, biskup Miry - "żył na przełomie III i IV wieku, pierwowzór postaci rozdającej prezenty dzieciom, przedstawiany jako starzec z okazałą brodą, często w infule i pastorałem, z workiem prezentów i pękiem rózg w ręce". 


Obecny wizerunek Św. Mikołaja różni się od pierwowzoru. Długa biała broda, czerwony płaszcz i czapka z białym pomponem. "Wizerunek ten został spopularyzowany w 1930 roku przez koncern Coca-Cola." Obraz tego Św. Mikołaja zna chyba każde dziecko :)

Historia Gwiazdora

"Nazwa postaci wywodzi się prawdopodobnie od symbolu dawnych grup kolędników (obracającej się białej gwiazdki) osobę, która ją trzymała nazywano Gwiazdorem."

Jaka jest różnica między Św. Mikołajem a Gwiazdorem? 
Gwiazdor podobnie jak Św. Mikołaj przynosi grzecznym dzieciom prezenty a niegrzecznym rózgi. Dawniej był on jednak inaczej opisywany ( "jako starzec, ubrany w baranicę i wielką futrzaną czapę"), obecnie postać Gwiazdora upodobniła się do wizerunku Św. Mikołaja :) 


Dlatego też w przedszkolu prezenty moim dzieciom przyniesie Gwiazdor, a kiedy wyjedziemy na Święta na Mazury to przyjdzie do Nas Święty Mikołaj :)

A kto u Was przynosi prezenty? 

Piosenka na dziś to:

4 komentarze:

  1. Od zawsze do mnie przychodził Mikołaj , w moich rejonach raczej nie chodzi Gwiazdor.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mi odkąd przeprowadziłam się do Poznania, ciężko było się przestawić ze Św. Mikołaja na Gwiazdora :)

      Usuń